Stimați angajați ai AEROSTAR S.A. Bacău:
AEROSTAR S.A. este o companie care urmăreste să-și realizeze afacerile (portofoliul de afaceri) urmărind cu consecvență respectarea celor mai înalte standarde de etică în afaceri. Avem obligația atât față de angajații nostri cât și față de investitori, clienți, furnizori, reprezentanți ai comunității locale, alți parteneri de afaceri, să fim onești, corecți și deschiși (sinceri) în toate activitățile noastre (de afaceri).
Ca angajați ai acestei companii vă confruntați zilnic cu o serie de decizii privind derularea afacerilor. Este responsabilitatea dvs. personală ca, în oricare din aceste situații, să susțineți nivelul înalt al standardelor companiei în ceea ce privește etica în afaceri. Nu este posibil ca acest Cod de Conduita și Etică al companiei să prevadă toate situațiile cu care vă puteți confrunta în activitatea dvs. Dacă vă veți folosi buna capacitate de gândire a afacerii și experiența, deciziile dvs. nu vor ridica probabil probleme de etică. Sperăm ca acest Cod să vă servească drept ghid pentru a face o alegere corectă atunci când vă veți confrunta cu o problemă de etică.
Vă recomandăm să folosiți acest prilej pentru a revedea politicile noastre și pentru a discuta orice nelămuriri pe care le-ați putea avea cu șefii dvs. sau direct cu Departamentul de Resurse Umane.
Liniile directoare stabilite în acest Cod trebuie urmate la toate nivelurile organizației de către directori, șefi de compartimente și angajați.
Ne bazăm pe dvs. în susținerea valorilor noastre de bază și în derularea afacerilor noastre în mod onest, corect și cu integritate.
Cu sinceritate,
PREȘEDINTELE CONSILIULUI DE ADMINISTRAȚIE
Filip Grigore
Acest Cod de Conduita si Etica contine liniile directoare generale cu privire la desfasurarea afacerilor Companiei in concordanta cu cele mai inalte standarde de etica in afaceri. In masura in care acest Cod necesita un standard mai ridicat decat cel cerut de practica comerciala sau de legile, regulile sau regulamentele aplicabile, noi aderam la aceste standarde mai inalte. Salariatii sunt obligati sa se familiarizeze cu politicile Companiei care se refera la activitatea lor.
Prezentul Cod se aplica tuturor directorilor, sefilor de compartimente si angajatilor. Toate persoanele care intra sub incidenta acestui Cod vor fi numite in continuare: „angajatii companiei” sau, simplu, „angajati”. Totodata, directorul general si directorul financiar vor fi numiti: „directiune”.
Compania are o politica simpla si directa cu privire la normele de conduita si de comportament pe care trebuie sa le respecte angajatii si agentii sai atunci cand desfasoara activitati pentru afacerile Companiei. Acestia trebuie sa faca ceea ce este drept (corect), sa respecte toate prevederile legale, sa aiba un comportament onest si integru, sa trateze oamenii corect, sa respecte diversitatea, sa accepte responsabilitatea, sa comunice deschis si intotdeauna sa aiba un comportament ireprosabil. In general, aceste cerinte sunt mentionate ca „etica”. Fiecare angajat are obligatia de a mentine aceste standarde etice ridicate, in orice moment, chiar daca acest lucru poate duce la pierderea de afaceri pentru Companie. Niciunul dintre angajati nu trebuie sa creada ca o situatie compromitatoare sau ne-etica (care nu respecta normele de etica in afaceri) poate fi justificata prin obtinerea unui rezultat in afacere. Oricine incalca aceste reguli de conduita si comportament poate deveni obiectul unor sanctiuni disciplinare putandu-se ajunge pana la desfacerea disciplinara a CIM si/sau al unor sanctiuni penale sau civile.
Toti angajatii si agentii trebuie sa aplice in activitatea lor cele mai inalte standarde de etica profesionala si sa respecte toate legile si reglementarile aplicabile pentru afacerile Companiei. Niciun angajat sau agent nu are autoritatea de a solicita sau de a aproba orice actiune care ar incalca legea sau standardele etice. Angajatii sau agentii ar trebui sa evite situatiile in care cineva se angajeaza in activitati care ar putea realiza in mod indirect pentru societate ceea ce societatea nu a putut realiza legal si etic in mod direct.
Acest Cod nu este destinat a fi un cadru de reglementare global si nu poate aborda orice situatie cu care angajatii nostri se pot confrunta. In cazul in care un angajat se simte inconfortabil fata de o anumita situatie sau are dubii asupra faptului daca aceasta este in concordanta cu standardele de etica ale Companiei, el trebuie sa ceara ajutor. Ii incurajam pe angajatii nostri sa ceara mai intai ajutorul sefilor directi. Daca un sef nu poate raspunde la o anumita chestiune sau daca un angajat nu se simte confortabil in a cere sprijinul sefului sau direct, atunci angajatul trebuie sa contacteze Departamentul Resurse Umane.
Toti angajatii au datoria de a raporta orice incalcare cunoscuta sau orice suspiciune de incalcare a acestui Cod, inclusiv orice incalcare a reglementarilor legale, regulilor, regulamentelor sau politicilor aplicabile in cadrul companiei. Daca un angajat cunoaste sau suspecteaza o incalcare a prezentului Cod, acesta trebuie sa raporteze imediat acest lucru sefului sau direct. seful respectiv va contacta Departamentul Resurse Umane care, impreuna cu angajatul si cu seful acestuia, va investiga cazul. Daca angajatul nu se simte comfortabil in a raporta situatia respectiva sefului sau sau nu primeste de la acesta un raspuns satisfacator, el trebuie sa contacteze direct Departamentul Resurse Umane.
Toate rapoartele de incalcari cunoscute sau suspectate ale acestui Cod, care implica exactitatea rapoartelor financiare ale Companiei si aspectele conexe, ar trebui sa fie raportate direct Biroului de Audit Intern sau Departamentului Resurse Umane.
Toate rapoartele de incalcari cunoscute sau suspectate ale reglementarilor legale sau ale acestui Cod vor fi tratate cu discretie si delicatete. Fiecare sef de compartiment, Departamentul Resurse Umane, Biroul de Audit Intern vor proteja identitatea fiecarui angajat in masura in care este posibil, in conformitate cu legislatia in vigoare si cu nevoia Companiei de a investiga problema.
Politica Companiei este ca orice angajat care incalca prevederile acestui Cod sa fie cercetat disciplinar, putandu-se ajunge chiar la desfacerea CIM. Decizia privind fiecare caz va avea la baza faptele si imprejurarile fiecarei situatii in parte. Angajatului care a fost acuzat de incalcarea prevederilor acestui Cod i se va oferi posibilitatea de a prezenta propria sa versiune asupra evenimentelor, inainte de a se lua o decizie privind sanctionarea sa disciplinara. Angajatii care incalca legea sau prezentul Cod se pot expune la daune substantiale civile, amenzi penale si pedepse cu inchisoarea. Totodata, Compania se poate confrunta cu amenzi sau penalitati substantiale precum si cu deteriorarea imaginii si pozitiei sale pe piata. Daca comportamentul fiecaruia dintre angajati, ca reprezentanti ai Companiei, nu este conform cu legea sau cu prezentul Cod, poate determina consecinte grave atat pentru angajat cat si pentru Companie. (Nerespectarea de catre fiecare angajat a prevederilor legale sau ale prezentului Cod, poate determina consecinte grave atat pentru angajat cat si pentru Companie).
Compania interzice cu strictete orice represalii asupra unui salariat care, de buna credinta, solicita ajutor sau raporteaza un act de incalcare cunoscut sau suspectat. Exercitarea oricarui tip de represalii asupra unui salariat pentru ca acesta, de buna credinta, a solicitat ajutor sau a depus un raport, va fi supusa unei actiuni disciplinare, care poate duce chiar la incetarea contractului de munca pentru cei gasiti vinovati.
Derogarile de la prevederile prezentului Cod vor fi acordate doar in circumstante exceptionale. Pentru angajatii companiei, acestea pot fi facute numai de catre directorul general sau directorul financiar. Orice derogare de la acest Cod pentru directorul general sau directorul financiar poate fi facuta numai de catre Consiliul de Administratie. Orice derogari de la prevederile acestui Cod vor fi aduse la cunostinta Biroului de Audit Intern.
Conflictul de interese poate sa apara atunci cand interesul personal (privat) al unui angajat interfereaza, sau pare sa interfereze, cu interesele societatii ca un intreg. Angajatii trebuie sa evite orice interes privat care influenteaza capacitatea lor de a actiona in interesul Companiei sau care face dificila efectuarea muncii lor in mod obiectiv si eficient.
Identificarea potentialelor conflicte de interese poate sa nu fie intotdeauna clara. Iata cateva situatii care pot reprezenta cazuri de conflicte de interese:
Beneficii personale necuvenite (nepotrivite). Niciun angajat nu trebuie sa primeasca orice fel de beneficii sau favoruri (avantaje) din cauza pozitiei sale in Companie.
Interese financiare. Niciun angajat nu trebuie sa aiba un interes financiar direct important (ca actionar sau de alt tip) in orice companie care este client, furnizor sau concurent al companiei. Prin „interes financiar important” se intelege dreptul de proprietate asupra a mai mult de 1% din capitalul social al unui client, furnizor sau concurent sau o investitie intr-un client, furnizor sau concurent, care reprezinta mai mult de 5% din activele totale ale acestuia (client, furnizor sau concurent).
Imprumuturi sau alte tranzactii financiare. Niciun angajat nu trebuie sa obtina imprumuturi sau garantii pentru obligatii personale de la, sau sa intre in orice tranzactie financiara personala cu, orice companie care este client, furnizor sau concurent al Companiei. Acest Cod nu interzice tranzactiile cu banci, firme de brokeraj sau alte institutii financiare.
Actiunile membrilor de familie. Actiunile membrilor de familie ai angajatilor in afara locului de munca pot de asemenea da nastere la conflicte de interese de tipul celor prezentate mai sus deoarece pot influenta obiectivitatea angajatului in luarea deciziilor in numele Companiei. In sensul prezentului Cod, „membrii de familie” includ: sotul/sotia unui angajat, fratii, surorile, parintii si copiii, indiferent daca aceste relatii sunt de sange sau prin adoptie.
Compania cere ca angajatii sai sa prezinte orice situatii care in mod rezonabil ar fi de asteptat sa dea nastere unui conflict de interese. Daca un angajat suspecteaza ca ar avea un conflict de interese sau ca se afla intr-o situatie pe care altii ar putea sa o perceapa ca pe un conflict de interese, acesta trebuie sa o raporteze sefului sau direct sau Departamentului Resurse Umane. Seful, impreuna cu Departamentul Resurse Umane vor discuta cu angajatul pentru a determina daca exista un conflict de interese si daca da, cum ar fi cel mai bine sa il abordeze. Desi conflictele de interese nu sunt automat interzise, acestea nu sunt de dorit si se pot face derogari in asemenea cazuri numai in conditiile descrise mai sus la capitolul „Derogari”.
Inregistrarile exacte si de incredere sunt cruciale pentru afacerile noastre. Inregistrarile (evidentele) noastre stau la baza declaratiilor noastre de venituri, a rapoartelor financiare si ne orienteaza in luarea deciziilor si in planificarea strategica. Inregistrarile Companiei includ: salarizare, rapoarte de deplasare, e-mail-uri, date financiare si contabile, fise de evaluare a performantei, fisiere electronice de date si toate celelalte evidente mentinute in cursul normal al afacerii noastre, inclusiv cele pe linie de productie sau comerciale.
Toate evidentele Companiei trebuie sa fie complete, corecte si de incredere sub toate aspectele semnificative.
Fonduri, plati sau incasari ascunse sau neinregistrate nu sunt compatibile cu practicile noastre de afaceri si sunt interzise. Angajatii nostri sunt responsabili pentru intelegerea si conformarea cu politica noastra in ceea ce priveste pastrarea inregistrarilor. Fiecare salariat trebuie sa-si intrebe seful direct daca are unele neclaritati in acest sens.
Atat legislatia in vigoare cat si politicile noastre prevad comunicarea de date corecte si complete referitoare la afacerile Companiei, la situatia financiara si la rezultatele operatiunilor. Raportarile incorecte, incomplete sau inoportune (premature) nu vor fi tolerate deoarece pot produce daune societatii si pot conduce la raspundere juridica.
Directorul general si directorul financiar precum si alti salariati care lucreaza la Departamentul Contabilitate au o raspundere deosebita in a se asigura ca toate declaratiile noastre financiare sunt complete, conform reglementarilor in vigoare, corecte, la termen si inteligibile. Acesti angajati trebuie sa inteleaga si sa respecte cu strictete principiile contabile general acceptate si toate standardele, legile si reglementarile privind contabilitatea si raportarile financiare ale tranzactiilor, estimari si prognoze.
Fiecare angajat are obligatia de a respecta toate legile, regulile si regulamentele aplicabile operatiunilor Companiei. Acestea includ, fara limitare, legile privind mita si comisioanele ilegale, drepturile de autor, marcile si secretele comerciale, confidentialitatea informatiilor, contributiile politice ilegale, interdictiile antitrust, practicile anticoruptie, acordarea sau primirea de gratuitati, riscurile de mediu, discriminarea sau hartuirea la locul de munca, sanatatea si securitatea ocupationala, informatiile financiare false sau care induc in eroare (eronate) sau utilizarea abuziva a activelor corporative.
Fiecare angajat trebuie sa inteleaga si sa respecte toate legile, regulile si regulamentele aplicabile postului pe care il ocupa. In cazul in care exista dubii cu privire la legalitatea unei actiuni (activitati), fiecare salariat trebuie sa solicite sfatul sefului sau direct sau al Departamentului Resurse Umane.
Fiecare angajat și/sau agent are cel puțin următoarele obligații pe linia conduitei și eticii:
obligația de a menține și intări încrederea companiei față de persoana sa;
obligatia de a respecta si promova, in toate imprejurarile, imaginea si prestigiul firmei AEROSTAR;
obligatia de fidelitate, loialitate si confidentialitate fata de societate in executarea atributiilor de serviciu atat in interiorul cat si in afara societatii, atat in timpul programului de lucru, cat si in afara acestuia. Aceasta obligatie de fidelitate include, dar fara a se limita la acestea, cel putin urmatoarele:
obligatia de a aduce la cunostinta societatii orice greseala sau incalcare a oricarei norme aplicabile in companie savarsite de catre propria persoana;
obligatia de a aduce la cunostinta societatii orice greseala sau incalcare a oricarei norme aplicabile in companie savarsite de catre colegi sau orice salariat ori agent al companiei;
obligatia de a nu lucra cu alte societati concurente cu compania AEROSTAR, sau sa nu concureze cu compania AEROSTAR pe oricare din liniile sale de afaceri;
obligatia de a nu urmari si de a nu realiza venituri ascunse pentru sine sau pentru altii in timpul programului de lucru si in interiorul companiei;
obligatia de a pastra informatiile confidentiale si secretele comerciale pe durata angajarii in cadrul companiei;
obligatia de a pastra informatiile confidentiale si secretele comerciale dupa incetarea raporturilor de munca cu compania.
obligatia de a promova in activitatea sa un spirit de disciplina si corectitudine, solicitudine, respect si promptitudine in relatiile cu clientii, imprimand acestor relatii un caracter de prioritate si respingand cu fermitate angajarea societatii in actiuni de concurenta neloiala sau care contravin eticii profesionale;
obligatia de a nu pretinde si de a nu primi de la colegii de munca, de la subalterni, superiori sau persoane straine avantaje materiale pentru exercitarea atributiilor sale de serviciu sau favorizarea rezolvarii unor servicii care nu au legatura cu atributiile de serviciu;
obligatia de a nu avea asupra sa si de a nu purta articole vestimentare sau de orice alta natura in incinta companiei care poarta insemne ale unor firme concurente, sau cu care compania a avut dificultati in colaborare in trecut, ori care au incercat in orice mod sa recruteze personal din cadrul companiei;
obligatia de a avea o conduita corespunzatoare in raport cu colegii si conducerea societatii;
obligatia de a respecta standardele de calitate impuse de documentatia tehnica;
obligatia de a folosi materialele si dotarea unitatii numai pentru activitati legate de obiectul muncii sau de activitatea de salariat;
obligatia de a nu „favoriza” clientii si/sau furnizorii in raporturile comerciale ale societatii cu acestia.
Enumerarea obligatiilor din paragraful precedent nu are un caracter limitativ, acestea completandu-se de la sine cu orice alte obligatii decurgand din prezentul cod de conduita si etica, precum si din orice alte reglementari aplicabile companiei pe aceste directii.
Acest Cod de Conduita si Etica contine liniile directoare generale pentru desfasurarea afacerilor Companiei in concordanta cu cele mai inalte standarde de etica in afaceri. In cazul in care un angajat are nelamuriri in legatura cu aceste linii directoare, acesta este rugat sa ceara explicatii suplimentare sefului sau direct sau Departamentului de Resurse Umane.
Toti angajatii Companiei sunt obligati sa adere la aceste standarde.
Identificator unic la nivel european (EUID)
ROONRC. J1991001137040
Cod Unic de Înregistrare: 950531
Sediul Social: Str. Condorilor, nr. 9,
Bacău 600302, România
Telefon: 0234.575.070
E-mail: aerostar@aerostar.ro
Cod LEI: 315700G9KRN3B7XDBB73
Capital Social: 48.728.784 RON
Nr. DUNS: 645094764
Bacău – Sediu Principal
AEROSTAR S.A. Str. Condorilor, nr.9
Iași – Sediu Secundar
AEROSTAR S.A. Str. Aeroportului, nr.25 B
Fetești – Sediu Secundar
Ialomița, România
AEROSTAR S.A. Str. Condorilor, nr.9
AEROSTAR S.A. Str. Aeroportului, nr.25 B
Ialomița, România